Pierścienie V są rodzajem uszczelnienia, które jest używane do uszczelniania wałów obrotowych. Choć podobne w wyglądzie do innych typów uszczelnień, takich jak pierścienie simmeringowe i uszczelnienia klinowe, v-ringi są unikalne w ich zdolności do wytrzymania dużych ruchów wału bez użycia dodatkowego podparcia. Są one również znacznie łatwiejsze w serwisowaniu niż wiele inne uszczelnienia.
Termin “V-ring” odnosi się do kształtu zapewnianego przez dwa współpracujące elementy, które tworzą między sobą szczelinę w kształcie litery V, która przesuwa się wraz z ruchem wału. Element obudowy jest zwykle zaciskany na wale, podczas gdy element pierścienia jest przesuwany nad nim, aż do momentu ich połączenia. W trakcie łączenia, część każdego elementu przechodzi przez otwór centralny drugiego, tworząc kształt litery V, który pozwala na ten ruch przesuwny.
Chociaż istnieje wiele różnych typów v-ringów dostępnych w zależności od ich wymagań uszczelniających (aby najlepiej wytrzymać ciśnienie lub tarcie), wszystkie mają tę podstawową konstrukcję, w przekroju litery V – co czyni je stosunkowo łatwymi w obsłudze w porównaniu z innymi typami uszczelnień. W szczególności, do instalacji nie są potrzebne żadne specjalne narzędzia; do montażu i demontażu na wale wystarczy zwykły klucz.
Kluczem do każdego dobrego uszczelnienia jest zapobieganie wyciekom z luki między bieżnią a powierzchnią uszczelniającą, więc v ringi zostały zaprojektowane z kątowym nacięciem na powierzchni pierścienia z fazką lub krawędzią dłuta. Fazki na powierzchniach czołowych v-ringów pomagają zapobiegać wszelkim wyciekom poprzez przechwytywanie cieczy, która może próbować przedostać się przez pierścień na drugą stronę.
Simmeringi – pierścienie uszczelniające
Pierścienie uszczelniające SIMERING stosowane są do uszczelniania połączeń ruchomych o stosunkowo dużych prędkościach względnych elementów wirujących. Składają się one z zewnętrznej powierzchni cylindrycznej z blachy stalowej lub elastomeru, która uszczelnia pierścień i umożliwia jego prawidłowy montaż, oraz wargi uszczelniającej z elastomeru poruszającej się i spoczywającej na wale. Warga uszczelniająca jest dodatkowo dociskana przez sprężynę w celu uzyskania wymaganej siły promieniowej zapewniającej szczelność na styku wałów.
Uszczelnienie SIMERING składa się z dwóch części: zewnętrznego pierścienia łożyskowego wykonanego z cylindrycznej stali pokrytej specjalną powłoką w celu zwiększenia poziomu twardości, który działa jako pierścień uszczelniający, gdy jest umieszczony pomiędzy wałem a obudową łożyska; druga część wykonana jest z materiału elastomerowego z przymocowaną do niego małą wargą, która działa jak szklana przegroda, gdy jest umieszczona pomiędzy dwoma innymi częściami, które muszą być oddzielone.
Większość ludzi po raz pierwszy styka się z pierścieniem uszczelniającym simmering, gdy otwiera zmywarkę i widzi ten gumowy pierścień, który utrzymuje naczynia i szklanki w czystości. Kiedy otwierasz zmywarkę, możesz zauważyć, że uszczelka nie ma tylko jednej płaskiej strony: jest podniesiona na środku, tworząc coś w rodzaju kopuły. Chroni to naczynia przed wodą pod wysokim ciśnieniem, która znajduje się wewnątrz zmywarki podczas zmywania, a także sprawia, że żadna z uwięzionej wody nie wydostaje się pomiędzy drzwiami a korpusem urządzenia po jego ponownym zamknięciu.